Insulin Toujeo Studie in gesunden Katzen

Hier auf Englisch:

ACVIM 2019: https://www.eventscribe.com/2019/ACVIM/

EN04 - Comparison of Pharmacodynamics Between Insulin Glargine 100U/mL and Insulin Glargine 300U/mL in Healthy Cats

Chen Gilor, DVM, PhD, DACVIM
Associate Professor, UC Davis, Davis, California

In people, insulin glargine (IGla) 300U/mL (Toujeo®) is associated with longer duration of action (TDA) and lesser within-day variability compared to IGla 100U/mL (Lantus®). We hypothesized that compared to Lantus®, Toujeo® would have a lower peak action and longer TDA in cats.

The pharmacodynamics of Toujeo® and Lantus® were studied in 7 healthy neutered male cats, each receiving 0.8 U/kg SQ injection of each formulation on two different days, > 1 week apart, in random order. Pharmacodynamics were determined by the isoglycemic clamp method: blood glucose (BG) was measured every 5 min and glucose was administered intravenously at a variable rate, aiming for BG = 90% of baseline. Glucose infusion rate was used as a measure of exogenous insulin action. The Shapiro-Wilk test was used to assess normality. Normally distributed parameters were compared using paired t-tests.

There were no differences in total metabolic effect (ME), onset of action, or peak action. TDA (mean ± SD) of Toujeo® (16.8 ± 4.7h) was not significantly different than TDA of Lantus® (13.4h ± 2.6h, P = 0.2). In 6 cats the TDA of Toujeo® was longer by (median [range]) 4.8h [0.3–11.3h]) while in the seventh cat the TDA of Lantus® was longer (7.8h). The 12-24h post-injection ME fraction out of the 0-24h ME was (mean ± SD) 35% ± 23% for Toujeo® vs. 7% ± 8% for Lantus® (P = 0.048), indicating a more even distribution of ME over the 24h period.

The more even distribution of ME of Toujeo® over a 24h period, coupled with a TDA > 16h, makes Toujeo® more suitable for once-daily administration in cats.

Zusammenfassung: in gesunden Katzen, scheint Insulin Toujeo etwas laenger zu wirken als Lantus. Aber leider nicht >=24 Stunden lang, was eine einmal taegliche Spritze ermoeglichen wuerde. Aber es koennte sein, dass Toujeo etwas als gleichmaessiger wirkt. Jedoch duerfte die genaue Dosierung schwierig sein, da Toujeo 300 IE/ml hat.

Ich wuerde mich freuen, wenn jemand hier Erfahrung mit diesem Insulin hat und sie beschreiben wuerde (Akromegalie-Miezen?).
 
Zuletzt bearbeitet:
Hallo,
ich habe Erfahrung mit Toujeo! Aber da steht, getestet bei gesunden Katzen. Meiner hat Akromegalie. Die Werte bei Toujeo gingen voll rauf und runter, er war kaum einstellbar. Es ist auch nicht so, dass man dann nur „1/3“ braucht an Insulin, wir brauchten mehr (die Werte sind in der Tabelle 10/2018 einzusehen).
Möglicherweise funktioniert Toujeo bei anderen Katzen, bei meinem Roger nicht. Hier ist immer noch das Mittel der Wahl Levemir.
 
Hallo Irmi,

danke fuer deinen Bericht ueber Roger! Stimmt, die Werte sind mit Levemir viel schoener.

Wie war Toujeo vom Preis, wenn du das mit anderen Insulinen vergleichst?
 

Toptiger

Benutzer
Hallo Kirsten,
der Preis von Toujeo ist natürlich höher als bei Lantus, Sanofi will ja ein Geschäft damit machen. Im ersten Moment weiß man nicht warum das teurer ist, aber es ist eindeutig.

Lantus 5 x 3,0 ml (= 15 ml gesamt) kostet derzeit 79,34.
Toujeo 3 x 1,5 ml (= 4,5 ml gesamt) kostet derzeit 74,05. Bei Toujeo ist also nur die Hälfte drin und es sind nur 3 Ampullen

Wenn man davon ausgeht, dass man nach meinen Versuch die Dosis nicht dritteln kann, sondern mehr spritzen muss als ein Drittel, ist es um einiges teurer.
Der große Vorteil wäre halt, man muss eine wesentlich geringere Menge spritzen, was schon ein Vorteil ist.
 
Zurück
Oben